返回列表 回覆 發帖

[新奇發現] 教宗批評無神論製造殘暴

教宗批評無神論製造殘暴 (10:27)
2007年12月1日

教宗本篤十六世發表新通諭「在希望中得救」,強調每人都需要有真正希望,批評無神論在近代製造殘暴與破壞。

教宗在通諭中指出,面對一個缺乏正義的世界,人類企圖建立一個沒有天主的新秩序之希望,產生了無神論的意識形態思想。這種意識形態反而招徠極大的殘暴破壞與違背正義之事,特別是馬克思主義。

教宗說,馬克思最基本的錯誤是忘掉了人與人的自由,強調唯物主義,但唯物主義提供了一個不完全的存在觀及不適當的解決人類所面臨的問題之方案。

他強調,尋求建立一個無神的公義世界必然失敗,因為沒有神就沒有希望,沒有希望人就僅虛有其軀殼而已。有了希望,人就可以對抗意識形態思想及政治上的強權,對抗空虛的世界。

教宗在通諭中並闡釋希望與信仰的關係,信仰與理性的對話,以及科學、進步與自由的觀念。他說,科學的進步如果沒有道德就會喪失人性。

這是教宗繼去年發表自二零零五年就任以來的首篇通諭「天主是愛」之後,相隔近兩年發表的第二道通諭。

通諭是教宗對他認為當前特別重要的事所撰寫的看法與感想,通常以神學與教義為主,有時也會關注社會議題。

羅馬聖經學院新約聖經注經學榮休教授萬霍伊樞機主教在教廷新聞室向新聞界介紹教宗的新通諭時說,這道通諭具有啟發性,鼓舞人心,激發人懷抱希望。

教宗的這篇新通諭以拉丁文、義大利文、法文、英文、德文、西班牙文、葡萄牙文和波蘭文等八種語文同時印行。

(抽按:這個教宗搞甚麼的?上次得罪穆斯林風波言猶在耳,這次又~~)
支持鼓勵每位離教者 › 閹割神父 刻不容緩 ‹
明明自己就給人灌輸意識形態(ideology, it is something basically to deceive others)...

By the way, the "God" creates 無神論 to 製造殘暴與破壞. So similiar as someone hire some 打手to conduct violent behaviours (仲要無$$俾D打手....)

Also, many countries are greatly influenced by Marxism. What would be Chinese's response to this 通諭? Also, it is the time for 教宗 to learn 我國的 "八榮八恥". "以崇尚科學為榮"ma...

hi happy winter reach

n'o matter what-ever ,
its still day time 22th december2007
in europe or america , prussian dragon

回復 2# 的帖子

中國對此好像沒作回應。據我所知,基本上在中國本土,己有很少人提及馬克思主義了。
支持鼓勵每位離教者 › 閹割神父 刻不容緩 ‹

回復 4# 的帖子

As i know, some Chinese do influenced by Marxism. At least, in my experience in an exchange program to a university in Beijing (not Peking University), all university students have to take a course of Marxism as a required course (I didn't attend the lectures of this course since it started too early, although I wanted to sit-in for that course. Also, It is heard that the teacher will first mention that "to know Marxism, it is important to know the history of philosophy to understand how Marxism emerges", and then talk about the several philosophical thoughts before Marx, e.g. Plato, Aristotle, ..., but he could never talk about Marxism finally since too many time was wasted in other philosophical ideas. However, all students have to face exam on Marxism ideas...) Also, as i observed in some courses (including philosophy), many people (teachers and students) seems believe Marxism, and 唯物論, and seems to take these ideas as granted....

回復 5# 的帖子

學院派就很多東西都會研究及保留,但論及普遍性,現今似乎真的很少聽到了。

現時,大陸主要是著重「和諧」,可能是這個原因,對教宗反馬克思的言論都顯示包容,不作對抗性回應。
支持鼓勵每位離教者 › 閹割神父 刻不容緩 ‹
看来教宗并没有很好理解马克思主义的唯物论.马克思主义是辨证唯物主义,不是机械唯物主义,马克思主义支持人的自由意志,并且个人认为马克思的辨证唯物观是最强大的哲学体系,主旨在于不走极端,凡是都有一个度,
    个人认为人的最大目的在于团结一致,统治全宇宙.如果真有什么外星文明,那我们人类就应该灭绝它们.我们的希望中可以没有神,因为我们是人类,真正的宇宙的主人.我们才是一切的一切.

回復 7# 的帖子

以地球村的概念來說,各種死物、生物都是互生共生,沒有必要說誰是主人。

當然,眼觀現時,人類的確對大自然有一定程度的控制。
支持鼓勵每位離教者 › 閹割神父 刻不容緩 ‹
所謂既神...先至係令人同人之間劃出分歧, 造成鬥爭的主因...
佢咁大個人,不知所謂~!
"各種死物、生物都是互生共生"

Typically there is extinction wave.  Organism is only related but hardly 互生共生.

(Think dinosaurs among the thousands of other examples.)

-------------------
By the way, we are already sitting at a "natural" extinction wave right now.  Even without human intervention, many species will be wiped out on this one.

Life is more robust than may "environmentalist" (non-science based ones) would like us to think.
原帖由 ohmygod 於 2008-3-7 23:49 發表
所謂既神...先至係令人同人之間劃出分歧, 造成鬥爭的主因...
佢咁大個人,不知所謂~!


agreement !!;;--^))

[[[[[some]]]] Christians ,
佢地咁大個人,都不知所謂~!
佢地咁多個人,都不知所謂~!
佢地咁多個 医生 or phd or 教授 e.t.c. ,都 [[人中]] 係不知所謂~!  cheers ThANKye
在你之上還有許許多多的生物,還有大自然,你覺得人究竟有什麼能耐當主人了??
教宗本篤十六世發表新通諭「在希望中得救」,強調每人都需要有真正希望,批評無神論在近代製造殘暴與破壞。

============================================

实际上真正的破坏者就是神教以及偏执的信仰者。看看战争的发起者幕后黑手。大多是身教信徒或或组织国家,利用或挑唆或亲自出面使得不安与杀戮。
教宗将原因归咎于无神论者很荒唐,需要自省呀。
理性友善和谐尊重一切人一切善。
两次大战以及犹太人大屠杀,是不是神教的问题呢。
理性友善和谐尊重一切人一切善。
返回列表
高級模式 | 發新話題
B Color Image Link Quote Code Smilies
換一個